20 juni 2007

Proteinberikad saft

Jag har bara gjort flädersaft en gång förut och det var när jag var onaturligt-huslighets-hysteriskt-gravid. När saften är "satt" ska den stå i 3-4 dagar och röras två gånger om dagen. Jag han knappt "sätta" saften förrän det var dax att föda. Mitt i födandet beordrade jag maken att åka hem och röra i saften. Han gjorde inte det. Denna gång har jag inga planer på att åka till Danderyd huxflux, men man vet ju aldrig. Man gör i allafall så här: Plocka massor av fläderblommklasar i en ren hink, skiva en massa renskurade citroner och blanda med blommorna. Koka upp 2 liter vatten med lika mycket socker i och en påse citronsyra. Häll den heta lagen över blommorna och citronerna. Täck hinken, låt stå i 3 dagar rör, som sagt, 2 gånger om dagen. Sila, klart! I morse när jag skulle röra, låg det ett lager av skalbaggar, nyckelpigor, bladlöss och andra väl kokta fd fläderblommsbosättare på ytan. Ja ja lite proteintillskott kan ju inte skada. Bara inte maken läser detta för då kommer han aldrig att smaka.
Förr hade de visst kött i mjöden när den skulle jäsa, för att den skulle bli mindre grumlig ... hmm låter nyttigt ...
Nu har jag varit ute och kollat in grann-flädern. Den doftar och ser lite annorlunda ut än vår ... tänk om jag gjort saft på något annat? skit också.

image161

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar