26 aug. 2011

En skurk i lådan

"Tack för att du är en av våra bästa kunder! hälsningar NK".
Va konstigt, jag kan inte komma på att jag handlat på NK någonsin. Jag ringde upp NK och undrade hur jag förtjänat att titulera mig - deras bästa kund? 
-Du har handlat hos oss på ditt NK-kort och kommit upp i bonuspoäng. 
-Jag har inget NK-kort. 
Tystnad ... -Jo men du har handlat för 60 000. 
-Men jag handlar aldrig hos er och jag har inget kort, jag lovar.

Efter lång tid i telefon med kreditgivarinstitut, banken, Polisen, NK, Statoil och Mastercard visar det sig att någon kapat min identitet. Personen har beställt kreditkort i mitt namn, hämtat ut dem ur min brevlåda och återvänt några dagar senare för att hämta koden. Enkelt och elakt. Hade det inte varit för hälsningen från NK hade jag inte upptäckt något förrän fakturan kom. 
Polisen berättade att personen hade blivit fångad på bild när han tog ut pengar i en bankomat med mitt kort. Han hade dessutom gjort samma sak mot en massa människor i samma kvarter. Mannen har trotts detta inte åkt fast. Polisen vet att han fortfarande är i farten och var, för de har sett honom vittja brevlådor på andra delar av ön utan att ta fast honom. Hade han varit anklagad för skatte brott skulle han antagligen redan sitta inne på livstid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar