9 nov. 2005

En dyr kroppsdel

Jag är lyckligt lottad och har inte så många lagningar.
Jag har aldrig upplevt tand-smärta ... förrän NU.
Knappt hade vi landat på Mallorca fören det började värka i en tand.
Jag hade nyligen fått den lagad (tre besök hos tandläkaren = 2 000:-).
-Lite smärta ska en kvinna tåla, tänkte jag, och stod ut.
Två sömnlösa nätter och en flaska barn-Alvedon senare gick jag till dr. Felipe.
Han kunde inte bedöva, för tanden var för inflammerad.
Jag fick antibiotika, antiinflammatoriskt, lugnande och smärtstillande ... i dropp form.
Avancerade tandläkare på Mallorca.
Jag fick en ny tid en dag senare.
Tanden var fortfarande omöjlig att bedöva och jag fick återvända till hotellet med två askar häst-nockar-piller (smärtstillande) och svansen mellan benen. När jag skulle betala tror jag att dr. Felipe menade att det inte kostade något eftersom han inte lyckats, jag behövde i alla fall inte betala. Viva Espania!
Så fort jag kom hem gick jag till käftisen.
Hon tittade, knackade, bedövade, borrade och satte en provisorisk lagning = (620:-).
Återbesök efter en vecka samt två till behandlingstillfällen, om inget går snett = (3 380:-).
Summa: 8 besök hos tandläkare, varav två i utlandet = 6 000:-.
Om en usel tand kan kosta 6 000:-, man har 32 st, och man verkligen har tand problem kan det ju bli hur dyrt som helst (192 000:-).
Den som har 192 000 kronor över till eventuella tandläkarbesök är antagligen inte den med tand problemen. Vård diskriminering!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar