27 jan. 2012

Fingerlös

I går satt jag mitt emot en dam utan fingrar på T-banan. Hon började prata med hunden på ett främmande språk. Vi försökte förstå varandra men hon var inte bra på svenska eller engelska och jag var inte bra på ryska, som det visade sig vara hon talade. Hon kom från Lettland, men hon var ryss. Hon hade 4 stora kassar från prisextra, som jag erbjöd mig hjälpa henne med. Det var ett mysterium hur hon lyckats få dem till tåget utan fingrar. Jag fick inte hjälpa till. Jag tror att hon berättade att i Lettland får man bara skaffa ett barn, för annars blir det för dyrt ... eller var det en hund? Jag ville fråga vad som hänt med hennes fingrar, men jag vågade inte fråga. Var hon född utan, hade hon förfrusit dem, hade något/någon huggit av dem? Ser jag henne igen måste jag fråga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar