29 okt. 2011

Bangladesh inte som Lidingö

På öns Indiska Take Away (som visar sig inte alls vara Indisk) är det kackel i köket, lokalen är dock tom på gäster. Jag försöker diskret göra mig uppmärksammad och efter en ganska lång stund, med intensiv konversation på främmande språk från köket, blir jag äntligen sedd. –Hej, och vad bråkar ni om då, säger jag skämtsamt.
–En nära dödad i olycka. Någon av oss måste åka Bangladesh och göra rättvis. Bangladesh inte som Sverige. Om en man dödar annan måste också dö.
– Jaha ... öhh va? Jag gör min beställning och sätter mig att vänta, det ska ta 20 minuter.
Vad var de nu han sa ... någon släkting i hemlandet hade dött i en olycka. Den som orsakat olyckan hade överlevt och befunnits skyldig, han måste därför avrättas av någon av den avlidnes släktingar. Kan det stämma?

–Din mat klar.
Oj det var snabbt, jag som tänkte gå på toa först, fruktansvärt kissnödig. Jag går mot toan istället för mot baren och mannen säger, –Mat blir kall!
Oj oj klart man inte vågar trotsa någon som står i begrepp att åka till Bangladesh och avrätta någon. Jag får hålla mig, kniiiip.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar