6 okt. 2011

Retrobok - inte för alla

Oj oj oj, ko på isen - barn läser mindre och mindre skönlitteratur. Hur fasiken ska man få små killar att läsa en vanlig bok för nöjesskull? När det finns läxor som måste göras, data- och TV-spel som måste spelas, skrik-TV att titta på, Ipad, Ipod, Iphone och mycket annat.
"Man måste ha lugn och ro så att man ser bilder och lever sig in i det man läser", säger en ung dam i ett radioprogram. Men det händer ju aldrig små pojkar att detta lugn infinner sig. Hur gör man? Vem ska man fråga? Ny utnämnda "läsambassadören" Johan Unenge har tips. Förälder - läs för dina barn och sluta inte. Lärare - tvinga inte barnen att läsa gamla klassiker, låt de läsa saker som intresserar dem. Men hjälper det? Jag läser för mina killar, men vill de läsa själva - Nej. Jag handlar nya spännande böcker som fått guldkantade recentiorer, jag lånar tipsade böcker på biblioteket, men blir de lästa - Nej. Inte av barnen i alla fall. Hurru Johan Unenge va fan ska vi göra?
Ett annat sätt att tänka är ... är det så djävla viktigt då? att läsa menar jag. Jag tyckte att det var skit trist när jag var yngre. Jag läste inte bra, inte snabbt, jag stavade som en kratta och hade prestationsångest då övrig familj var författare. Det var pest. Tids nog kommer läslusten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar