13 okt. 2011

Jag är Kina/I am China

Jag har lånat bilden från http://www.cristyli.com

På bullerplanket hänger ett lakan med texten "Vi störs av buller". Jag störs av att lakanet, som med största sannolikhet en gång var vitt, är mörkgrått, samtidigt som de på radio talar om USA's pakt med Kina, Indien, Sydafrika och Brasilien att inte skriva på ett världsomspännande miljöavtal. De har bakom ryggen på EU gjort ett eget förslag som tillåter mer utsläpp. Min systerdotter har, under miljöprojekt i skolan, upprättat ett miljöavtal som vi i familjen fått skriva på. Där står t ex "jag ska åka mer kollektivt" och nu sitter jag här i min bil och kör förbi ett grått lakan som hänger på ett bullerplank vid en stor väg. Fy skäms! Jag är Kina.
----------------------------
On the noise-barrier hangs a sheet with the text "We are disturbed by noise." I am disturbed by the sheet, which most likely was once white, is now dark gray, while on radio they talk about USA's pact with China, India, South Africa and Brazil not to sign a global environmental agreements. They have, behind EU's back, made their own proposal, which allows more emissions. My niece has, for a environmental projects at school, established an environmental agreement that we in the family had to sign. Among other things it reads "I'll take the public transport more than I do" and here I'm sitting in my car, drive by a dark gray sheets hanging on a noise-barrier. Shame on me! I am China.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar