25 okt. 2011

Barnboksförfattare


På bröllop, på 40 års kalas och på 50 års fest, överallt träffar jag dem - barnboksförfattarna. 
Varför har de inte vett att hålla sin hemliga dröm för sig själva, som jag. Nä de måste nödvändigt vara duktiga, fiffiga, barnsliga, energiska, göra handling av ord och faktiskt skriva barnböckerna och sedan dessutom få dem utgivna. 
På bröllopet var det en som jag tycker är jätte duktig, avundsvärd. På 40 års skivan var det säkert tre stycken som jag aldrig hört talas om. På 50 års festen var det en, men den hade å andra sidan skrivit nästan 40 böcker. Barnböcker. 
Läste jag inte nyligen att barn läser mindre och mindre böcker? –Och hur gör vi nu med upphovsrätterna? Hur ska alla dessa barnböcker, som inte kommer att bli lästa av barn, betala sig till den som behöver kosingen? Den duktiga, fiffiga, barnsliga, energiska barnboksförfattaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar