8 nov. 2012

Bevingad kassako



De ploppar upp som svampar - vindkraftverken. Överallt ser man dem, på heden, i havet, på kullarna. När jag var i England senast fnös de lite åt miljötänk, återvinning och alternativ energi men nu är det andra toner. 
    Svågern har en kycklingfarm och här byggs det vindkraftverk för fulla muggar. Två stycken ska klara hela farmens elförbrukning samt ge en god förtjänst av el som går ut i det allmänna nätet. Inom kort skall han även byta ut alla gamla lysrör mot LED-lampor och då går ännu mer av den hemproducerade elen att sälja. När kommer vi att kunna göra det på ett enkelt sätt i Sverige?

... Här fick jag bannor, tack TT. Det går redan i Sverige men det är inte så enkelt. Många olika regler, avtal och avgifter beroende på vilken nätdistributör osv. Läs mer på: http://www.el.se/artiklar/salja_overskottsel/

3 kommentarer:

  1. Det går redan ;)
    Sedan kan man, som privatperson, köpa in sig i vindkraftverk.
    TT

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej TT. Det beror på var du bor ... eller vem som äger nätet där du producerar. Alla bolag tar inte emot överskottsel från småproducenter. Alla bolag har olika regler och avgifter (vilket i vissa fall är så hög att det ej lönar sig). Läs mer på: http://www.el.se/artiklar/salja_overskottsel/

      Radera
  2. Jag är inte sååå insatt. Får dock erbjudande från min leverantör Telge om att köpa in mig i elkraftverk. Är lite sugen, men inte haft tid/ork att sätta mig in i det.
    TT

    SvaraRadera