16 nov. 2012

Militärer eller vindkraft?

På durken ligger en hög av puffror.
Från verandan kan jag se Björn. Björn är Utös vindkraftverk. 
Jag minns inte när han hamnade där eller hur han mottogs. En sommargäst lär ha sagt att ljudet störde henne stilla dagar ... ?(stilla dagar snurrar den ju inte).
   Nu står Björns vingar stilla, med eller utan vind, militären vill riva. Björn stör skjutningar, stör radiotrafik eller flygövningar?
   Militären vill inte att någon på ön bygger något som kan gynna permanent boende. Blir det för många bofasta kan de gå samman och klaga på de ständiga skjutandet.
   Många ton metaller från skott hamnar i vattnet och på land. På waxholmsbåten sitter passagerare på helspänn, det ligger en hög maskingevär på durken och det är svårt att vänja sig vid.
   Jag skulle inte vilja ha en skog av vindkraftverk på ön, bara så att det räcker för öns egen elförsörjning. De är lite som nyckelpigor, några stycken är bra men för många …
  Militärerna kan jag dock klara mig utan helt och hållet.

Björn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar