12 nov. 2012

En god nyhet ... och tusen dåliga

Media talar om "dåliga tider", då avstannar allt - för det är ju så dåliga tider. Ingen ide att ens försöka. Står det om rån, inbrott, våld, mord, våldtäkt och vapen så blir vi rädda för varandra, slutar tala med varandra, låser in oss, slår ifrån oss och hatar.

När jag ser en blödande, döende noshörning byter jag kanal. Jag vill inte se eländet, känner mig bara maktlös - människosläktet är en förtappad ras. Det är lika bra att noshörningarna försvinner så de slipper lida. När jag ser en döende baby i ett flyktingläger blöder mitt hjärta men jag känner mig maktlös och står inte ut med all smärta och lidande, det blir för stort.

Tänk om man skulle göra en tidning med bara bra nyheter. Solskenshistorier. En tidning full med goda människor som tyckte om sig själva och andra. Fokusera på det positiva, på det hoppfulla och på lösningar, även om de är små.

Det skull naturligtvis behöva vara en gratistidning - för vem skulle köpa en tidning utan snaskiga mord, våld, övergrepp och skandaler?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar